Podróżny bez ważnego biletu
- Za podróżnego bez ważnego dokumentu przewozu uważa się podróżnego, który w trakcie kontroli w pociągu nie okazał i nie wręczył ważnego biletu, ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do korzystania z ulgowego biletu lub do bezpłatnego przejazdu, przewozi bez odpowiedniego biletu bagaż ręczny, rower albo zwierzęta, za przewóz których taryfa przewiduje opłaty.
- Przy ustalaniu należności za przejazd lub przewóz bez ważnego biletu, pobiera się opłatę za bilet oraz opłatę dodatkową, ustaloną na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabieranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej (Dz. U. Nr 14, poz. 117; dalej rozporządzenie MI z dnia 20.01.2005 r.).
- Odprawy podróżnego bez ważnego dokumentu przewozu dokonuje się od stacji wyjazdu pociągu (stacji początkowej), do stacji wskazanej przez podróżnego.
- Podróżnemu bez ważnego dokumentu przewozu odmawiającemu uregulowania należności w pociągu, osoba upoważniona do kontroli wystawia bilet kredytowy (wezwanie do zapłaty).
- W celu wystawienia biletu kredytowego (wezwania do zapłaty) osoba upoważniona do kontroli ma prawo żądać od podróżnego okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości, a w razie braku takiego dokumentu albo odmowy jego okazania – zwrócić się o podjęcie tych czynności do Policji lub innych organów porządkowych, które zgodnie z prawem są uprawnione do ustalenia tożsamości. Do czasu przybycia funkcjonariusza Policji albo innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli, albo w innym miejscu wskazanym przez osobę dokonującą kontroli.
- Podróżny, który w czasie kontroli dokumentów przewozu, mimo braku ważnego biletu, odmawia zapłacenia należności albo okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości, podlega karze grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
- Jeżeli w ciągu 7 dni od dnia przewozu podróżny złoży reklamację dokumentując prawo do korzystania z bezpłatnego lub ulgowego przejazdu albo fakt posiadania w czasie kwestionowanego przejazdu ważnego biletu imiennego, należności wykazane w wezwaniu zostaną umorzone po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, której wysokość reguluje Cennik biletów SKPL.